Äktenskapsförord avtalar bort giftorätten

När man ingår äktenskap fortsätter var och en att äga det som de hade när de ingick äktenskapet men vid en bodelning på grund av skilsmässa eller dödsfall träder giftorätten in.

Detta innebär att makarna skall dela på sina nettotillgångar (giftorättsgodset) om det inte är skrivet som enskild egendom. Har exempelvis ena maken ärvt pengar eller egendom och detta ärvdes som enskild egendom så ingår detta inte i bodelningen.

Egendom kan göras enskild genom testamente, gåva eller äktenskapsförord och den egendomen kan den andre maken aldrig göra anspråk på.


.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Måste äktenskapsförordet registreras eller kan vi bara förvara det i bankfacket?

Internetjuridik sa...

Hej! Äktenskapsförordet måste registreras hos tingsrätten för att gälla innan du lägger in det i bankfacket, eller annat säkert ställe, för förvaring.

Dan sa...

Två frågor:
1) Kan jag genom äktenskapsord se till att 100% av min enskilda egendom går till mitt barn och inte min maka?
2) Om ny enskild egendom tillkommer måste nytt äktenskapsförord upprättas hos tingsrätten eller kan det kompletteras utan avgift?

Internetjuridik sa...

@ Dan:
1) Nej, man reglerar sådant genom ett testamente, gå gärna in på www.thorlund.com och läs mer alternativt på www.internetjuridik.com.
2) Man kan utforma äktenskapsförordet så att det innefattar allt man i framtiden förvärvar, då behöver man inte skriva något nytt äktenskapsförord.

För övrigt är det endast registrering av äktenskapsförord som sker hos tingsrätten, själva dokumentet upprättas med fördel av en jurist. Vill man ändra på äktenskapsförordet så kan man inte komplettera det, utan ett helt nytt dokument måste upprättas och en ny registrering måste göras.

Anonym sa...

Vi har ett äktenskapsförord upprättat mellan oss, men har ej begärt något personbevis ang detta, måste man göra detta och skicka dessa för registrering till tingsrätten?
Får man något bevis hemskickat efteråt som visar att detta är registrerat?

Internetjuridik sa...

@ Anonym:
Ja, för att äktenskapsförordet skall träda i kraft så måste det registreras hos tingsrätten. Då detta har gjorts får ni tillbaka originalet stämplat och klart. Läs gärna mitt senaste inlägg så får du en bättre bild av det hela.

Unknown sa...

Jättebra sida! Tack"

Unknown sa...

När det står " eller vid dödsfall så träder..." Vad innebär det egentligen? När jag dör vill jag ju att min make ska ärva mig och förutsatt att vi ännu inte fått barn så ärver väl han allt, även om vi har ett äktenskapsförord? Tack för hjälp!

Internetjuridik sa...

@ Sofie:
Jodå, jag skrev så bara för att en bodelning görs dels på grund av skilsmässa och dels då någon av makarna avlider.